Tutustuimme neljään rva Fujimoton vanhusten palveluita
tarjoavaan yksikköön. Näissä kaikissa on aulassa ns. ”Suomi -alttari”, johon on
kerätty Suomesta saatuja lahjoja. Veimme jokaiseen yksikköön lahjapussin,
joiden sisällöt ilmeisesti pääsevät jälleen näytille näille ”alttareille”.
Yhteistä yksiköille on myös se, että vieraat jättävät kengät eteiseen ja
vaihtavat sisätossut. Jokaisessa paikassa saimme sydämellisen vastaanoton ja
pitkät vilkutukset bussimme jatkaessa matkaansa.
Yume Amami:
Temppelialueella jokainen ravisteli paksua köyttä ja
kilistimme isoa kelloa ja näin saimme ”levollisen” mielen.
Päärakennuksessa henkilökunta odotti meitä rivissä tervehtien.
Tutustuimme eri kerroksiin, joissa tapasimme enimmäkseen muistisairaita. Osa
vanhuksista odotti suomalaisia vieraita innolla ja eräällä vanhuksella oli
käsitöitä meille lahjaksi. Jotkut asukkaista osallistuivat talon askareisiin, esim.
laittoivat pyyhkeitä rullille (pyyhkeitä käytetään ennen ruokailua käsien
siistimiseen).
Yume Amamissa on neljän ja kahden hengen huoneita. Asukkaan
ja vieruskaverin tilan erottaa valkoinen paperiseinä, jotta päivänvalo
heijastui myös ikkunattomaan tilaan. Käytävien seinillä oli taiteilijalta
tilatut taulut. Kuntoutushuone oli sujuvasti arjen keskellä, ja siellä meille
esiteltiin kevennetty kävelyn apuväline.
Eräässä asukashuoneessa näimme sängyn, joka taittuu
tarvittaessa tuoliksi. Asukasta ei tarvitse siirtää/nostaa pois sängystä
lainkaan istumaan siirron aikana.
Alakerrassa on päivätoimintakeskus ikäihmisille, jotka
asuvat kotona. Nytkin heitä oli parikymmentä paikalla ja esittäydyimme heille ikään
kuin luokan edessä seisten. Päivätoiminnassa tärkeää on sosiaalinen ja
yhteisöllinen toiminta, kylpeminen (2x/ viikossa , oma aika jokaisella
asiakkaalla), ruokailu sekä päivittäiset toiminnot, esim; joogaa, jumppaa,
askartelua. Omaiselle mahdollistuu tauko ikäihmisen ollessa päivittäisessä
toiminoissa.
Yläkerrassa on ryhmäkoti alle 10 asukkaalle. Täällä huoneet
olivat yhden hengen huoneita. Meille
esiteltiin kävelyyn motivoiva askelmittari. Sen, ja seinällä olleen kartan
avulla asukas voi kuvitella kävelevänsä esim. tunnettuun temppeliin. Kilometrit
laitettiin ylös tarkoin.
Eräässä asukashuoneessa merkillepantavaa oli
virtsankeräyspussi, joka oli piilotettu kauniiseen kukalliseen pussiin.
Yume Paratiisi:
Neuvonnassa Paro hylje otti meidät vastaan isoin
silmin ja
hyristen. Aulan keskellä oli sisäpuutarha, jota ympäröivät lasiseinät. Asukkaat
voivat kävellä puutarhan ympärillä olevia käytäviä ja nauttia ”maisemasta”.
(Mainittakoon, että Yume Amamissa on vastaavanlainen puutarha). Jokainen kerros
oli nimetty suomalaisten teemojen mukaan: Forest, Aurora, Blue Lake. Talossa on
tarjolla päivätoimintaa ja ikäihmisten tehostetun hoidon ja palvelun osastoja.
Päivätoiminnan osastolla tapasimme innostuneita vanhuksia. Nähtävillä oli suomalaiset
Hur -kuntosalilaitteet, eräänlaiset jalkojen verenkiertoa parantavat
lämmityslaitteet, katossa roikkuvien narujen kanssa ohjattua liikuntaa sekä
askartelua. Meille esiteltiin myös ruotsalainen keinuntatuoli ”relaxing chair”
jossa levoton asukas saa rentouttavaa hoitoa 20 minuuttia kerrallaan painopeite
yllään.
Yume Miyakojima
Tämän vierailun aloitimme railakkaasti kajauttamalla ”Minun
kultani kaunis on” -laulun. Vanhukset ja työntekijät olivat saman tien mukana
taputtamalla tahtia käsillään. Täällä käy päivittäin 40 asiakasta, kukin heistä
käy 1-5x/viikossa. Myös täällä oli käytössä Hur -kuntosalilaitteita. Päivätoiminta
toimii samoin periaattein kuin edellä kuvattu Yume Paratiisin päivätoiminta.
Täällä esiteltiin myös kylpyhuone ja kylpemisen tärkeys.
Johtaja kertoi meille care manager- toiminnasta. Care
managereilla on vastuullaan 40 ikääntynyttä osakalaista. Care manager
suunnittelee yhdessä asiakkaan kanssa, millaista apua (esim. apuvälineitä)
asiakas tarvitsee omassa kodissaan. Kun kotona asuminen ei enää onnistu, hän
suunnittelee myös sopivan asumispalveluyksikön tai päivätoiminnan palvelut.
Päivätoiminnan asiakkaaksi pääsee tiettyjen kriteerien mukaan. Jos asiakas
toivoisi pääsevänsä päivätoimintaan, mutta kriteerit eivät täyty, suunnitellaan
tälle esimerkiksi jotain kerhotoimintaa. Care manager tapaa asiakkaansa kerran
kuukaudessa arvioidakseen mahdollista muuttunutta tilannetta. Hän käy
kotikäynneillä yleensä yksin, mutta saa tarvittaessa muita ammattilaisia
mukaan.
Miyakojimasta
lähtiessämme saimme päivän neljännet pitkät ja iloiset vilkutukset. Viimeiset
vilkutukset eivät nämäkään olleet, sillä seuraavaksi illan ohjelmassa oli vielä
yhteinen päivällinen japanilaisten kanssa Ganko -ravintolassa.
-Kirsi, Teija ja Maria-
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti